Autizam forum

Autizam forum


You are not connected. Please login or register

Uredan govorno-jezični razvoj djeteta

View previous topic View next topic Go down  Message [Page 1 of 1]

1 Uredan govorno-jezični razvoj djeteta on Sun Aug 23, 2009 7:52 pm

Pepita


Admin
Govor se uči i razvija već od najranije dobi, dijete u prvim mjesecima svog života osluškuje zvukove u svojoj okolini, pa tako počinje reagirati smiješkom na poznati glas majke i oca.

Promatrajući svoje dijete u svakodnevnoj komunikaciji roditelji se često pitaju razvija li se govor njihovog mališana uredno. Kakav je uredan tijek razvoja govora i što on podrazumijeva najčešća su pitanja kojima se roditelji obraćaju logopedu.

Što zapravo znači uredan razvoj govora?

Govor se uči i razvija već od najranije dobi, dijete u prvim mjesecima svog života osluškuje zvukove u svojoj okolini, pa tako počinje reagirati smiješkom na poznati glas majke i oca. Kako odrasta, dijete glasanjem počinje odgovarati na vokalne igre roditelja i njegov se glasovno-govorno-jezični sustav razvija prilično brzo. Do treće godine dijete usvoji osnove jezika i njegov govor je razumljiv većem broju ljudi.


Detaljnije možete provjeriti govor svog djeteta u prikazu koji slijedi.

0 - 3 mjeseca

- plače različito za različite potrebe
- dok mu se obraćate, često ispušta zvukove
- reagira na zvukove( smiješi se kada mu se obraćate, uznemiri se na glasne zvukove...)

4 - 6 mjeseci

- glasa se različitim glasovima uključujući P, B, M
- glasa se kada je uzbuđeno ili nezadovoljno
- reagira gugutanjem na glazbu, očima traži izvor zvuka, zapaža zvučne igračke

7 - 12 mjeseci

- oponaša različite govorne zvukove
- brblja u skupinama glasova – bababa, mamama, dedede
- prepoznaje i razumije česte riječi (ne, pa-pa, mama, sok...)

1 - 2 godine

- svaki mjesec govori sve više riječi
- sastavlja po dvije riječi i koristi pitanja ( Ide pa-pa. Gdje beba? Što to?)
- pokazuje imenovane slike u slikovnici
- na zahtjev pokazuje dijelove tijela

2 - 3 godine

- ima riječ za gotovo sve stvari i pojmove
- koristi se rečenicama od 2-3 riječi i postavlja pitanja
- govor je većinom razumljiv poznatom krugu slušača
- često traži predmete imenujući ih

3 - 4 godine

- govor je najčešće razumljiv i nepoznatima
- govori o događajima u vrtiću i kod prijatelja
- služi se brojnim rečenicama koje imaju 4 i više riječi
- izgovor nekih glasova još uvijek ne mora biti pravilan(SZC,ŠŽČ, R)


Kada zatražiti pomoć stručnjaka?

0 - 6 mjeseci

- postoje znatnije teškoće u hranjenju zbog motoričkih problema
- ne reagira smješkanjem na poznate glasove
- ne glasa se ( guguće)

6 - 12 mjeseci

- nije počelo ili je prestalo brbljati
- ne upušta se u vokalnu ili interaktivnu igru s odraslima
- ne reagira na pojedine riječi ili svakodnevne komentare ( “Gdje je tata?”)
- ne služi se nizom različitih glasova u raznim intonacijama
- ne pokušava komunicirati glasanjem ili pokazivanjem

12 - 18 mjeseci

- ne razumije jednostavne naloge ( „Daj mi medu“, „Stavi medu u krevet“)
- ne pokušava dobiti neki predmet uporabom glasa
- ne pokušava oponašati govor odraslih

18 - 24 mjeseci

- ne koristi riječi da bi izrazilo svoje potrebe
- “mumlja” i pokazuje predmete, a ne služi se raspoznatljivim riječima
- ne razumije jednostavne upute i pitanja ( „sjedni“, „gdje je tvoj nos?“)
- ne može prepoznati slike svakodnevnih predmeta

2 - 3 godine

- ne raste opseg i raznovrsnost rječnika
- govori da ga i majka teško razumije
- ne povezuje riječi u rečenice („mama piti“) i ne postavlja pitanja
- ne razumije glagole i jednostavne pridjeve (velik-malen)
- ne postavlja pitanja i ne koristi raznovrsne rečenice
- govor je nerazumljiv i bliskim osobama

3 - 4 godine

- zastoji i ponavljanja u govoru traju duže i praćeni su napetošću
- rječnik i rečenica su siromašni
- govor je nerazumljiv, teško se sporazumijeva s drugom djecom


Svako je dijete jedinstveno i razvija se individualnim tempom. Obrazac razvoja govora koji je naveden odnosi se na prosječne uzraste kada bi većina djece trebala ovladati navedenim vještinama. Neka djeca ne savladaju sve vještine dok ne dosegnu gornju granicu dobne kategorije.
Ako vaše dijete nije savladalo jednu od navedenih vještina, to ne mora nužno značiti odstupanje od urednog razvoja govora.
Ukoliko razvoj govora značajno odstupa od onoga navedenog u obrascu, potražite savjet stručnjaka – logopeda koji će vas savjetovati i uputiti u daljnje postupke.

Autorica: Ana Marija Tomečak Krilić, prof.logoped

Logopedski centar Logos

Matije Divkovića 3, Zagreb


_________________
P. 1998.g-pervazivni razvojni poremećaj




If someone tells you they have 'found the cure' 'cause' for Autism make sure you see their Nobel Prize before you buy whatever they are selling.

View previous topic View next topic Back to top  Message [Page 1 of 1]

Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum